Op safari!

13 augustus 2016 - Tissamaharama, Sri Lanka

We hebben gister avond besloten om een hele dag op safari te gaan. Dat houdt in dat we om 7:30 vertrekken, lunchen op het strand en hier 1,5 a 2 uur rusten en dan tot 18:00 uur door rijden. Dan sluit het park en moeten we eruit. Dus wekker weer gezet en vroeg ontbeten. De matara safari truck komt ons halen. Samman gaat ook mee. Hij wil ook wel eens gereden worden! De truck is een omgebouwde pick-up met 5 oude auto stoelen en een bankje. Aan gordels doen ze hier niet dus we stuiteren af en toe op onze stoelen en bidden tot Boeddha dat we er niet uitvallen. We moeten eerst een ticket kopen voordat we het park in gaan. Bij de poort blijkt ons ticket niet te kloppen dus moeten we weer terug. Bij poging 2 worden we wel doorgelaten. Op naar alle wilde dieren. Bij het eerste poeltje lagen de water buffels heerlijk te badderen. Er zijn ook genoeg vogeltjes te zien die wij niet hebben in Nederland. De maraboe kennen wij alleen uit de dierentuin en staat hier heerlijk te vissen in de vrije natuur terwijl wij en nog een aantal andere safari-gangers toe kijken. Verderop ontdekken we krokodillen. Alleen hun kop steekt boven water uit. Als je snel kijkt lijkt het net een oude boomstam. Zo zal hij ook zijn prooi in de maling nemen. Helaas zijn de krokodillen niet heel actief. Alleen in het laatste poeltje is er één bezig een vis of zoiets op te eten. Het is één krokodil van een aardig formaat die af en toe door het water kronkelt, we krijgen dan zijn hele lijf te zien van kop tot start, zeker 2,5 meter !
Voor de lunch spotten we ook, buiten bereik van de camera een luipaard. Hij ligt bij een groot meer in de schaduw van een boom. Er ontstaat meteen een file langs het meer van safari auto's. Een ranger brengt de boel weer op gang zodat iedereen weer verder kan zoeken. Bij een ander meer staat een eenzame olifant wat rek en strek oefeningen te doen. We zijn lekker op dreef en hebben al aardig wat beestjes gezien in dit prachtige park Yala. We hebben een Sri lankaanse picknick. De driver heeft bordjes mee ( en bestek) de pannetjes worden te voorschijn gehaald en er wordt kip, curry, boontjes, aardappel en natuurlijk rijst geserveerd. Voor het eten mogen we legaal wildplassen ( of is het in het wild plassen) er is netjes voor water gezorgd om de handen te wassen en we genieten van de heerlijke lunch. Als toetje nog verse ananas en kleine bananen, goed geregeld. Het 2e deel van de tour gaat meer naar het noordelijke deel van het park , het is daar een stuk droger. Er zijn minder dieren te zien. De meeste dieren zoeken verkoeling in de schaduw. Het en der is er een meer. Hier zijn altijd vogels te vinden en ook vaak de water buffels. Als we weer een tijdje aan het hobbelen zijn worden we door een andere driver gewenkt om hem te volgen, hij rijdt ons naar een kleine kudde olifanten met jongen. Ook hier ontstaat er weer een opstopping van safari auto's. Waar ze nou opeens vandaan komen is mij een raadsel. En ze zijn ook zo weer opgelost. Ieder gaat zijn eigen weg en voor je het weet waan je je weer alleen in het park op zoek naar de dieren. We zien nog een aantal krokodillen, ook het luipaard wordt weer waargenomen maar in een boom, ik heb hem niet gezien maar Roos en Menno hebben hem wel gezien. Als we aan het eind richting de uitgang rijden, via de kleine paadjes, komen we nog een eenzame olifant tegen die zich aan het wassen is met modder en water. Hij kijkt ons eens aandachtig aan en gaat daarna weer verder waar hij mee bezig was. Als we weer wegrijden kronkelt er een cobra over de weg. We rijden er heen en zien hem zo de boom in kronkelen op zoek naar vogeleitjes volgens Samman. Nog een blik op één krokodil,die net het water uitloopt en heerlijk op het drogen gaat liggen en dan is onze safari ten einde. Super gaaf zo'n dagje hobbelen en wildlife spotten. Als we weer door de driver worden afgezet willen we eerst zwemmen. Even de stof van ons afspoelen bij de douche en dan even spartelen in het lauwe water. Om 8 uur gaan de luikjes van Roos dicht. Ook Mart en Lisa duiken hun bed in, ze zijn moe na zo'n bijzondere dag.

1. Esmeralda:
    17 augustus 2016
    Wag ontzettend gaaf zo'n hele dag op game drive en wat hebben jullie veel gezien zeg. Wat een geluk. Zelfs een luipaard. Daar waar wij jaren over doen hier hebben jullie in een dag gezien. Maar wel ontzettend gaaf natuurlijk. En super die lunch zo aan het strand met dat heerlijke eten en fruit. Jullie zullen nog wel even beetje zwabberende benen Gehad hebben na al dat hobbelen en bobbelen in die auto. Wat een geweldige dag weer!!