Koken in Kandy

9 augustus 2016 - Kandy, Sri Lanka

Koken op z'n Sri Lankaans.
8:00 wekker , koude douche, 8:30 ontbijten, bellen met de chalet waar we hiervoor hebben geslapen. Beugel gevonden en Samman gevraagd of hij heen en weer wilde rijden om de beugel( gelukkig in herkenbaar geel doosje) te halen. 9:30 met tuktuk naar de groente markt. Hier krijgen we van de questhouse eigenaar uitleg over de verschillende groentes en vruchten die in Sri Lanka groeien ook mogen we proeven en ruiken. Bij een stinkende visboer halen we een tonijnachtige vis en op de markt de groente. Voor thuis halen we nog wat kruiden en hopen hiermee de smaak van Sri Lanka mee naar huis te kunnen nemen. Al tuktukkend weer terug naar ons verblijf gereden. Hier gaat Suzy de voorbereidingen treffen voor de kook workshop. Wij mogen nog even relaxen. Na een klein uurtje worden we uitgenodigd in de oude keuken welke nog door de overgrootvader van ba.... is gemaakt. Hier is nog een oude vuur gestookte kookplaats. Dit wordt gemaakt van kolenstenen en verse koeienpoep. Dit kan goed tegen de hitte van het hout gestookte vuur dat wel 120 graden kan worden. Er wordt gekookt in kleipotten ipv pannen. Ook deze potten kunnen beter tegen de hitte. We eten iets fris(salade van lotusbloem wortel, tomaat, ui en flink wat zout en een beetje peper.) Iets met olie. Gefrituurde bittersweet, uiterlijk vergelijkbaar met een lichte komkommer met heel veel pukkels, qua smaak is het bittergarnituur gefritutuurd is het heerlijk. Ook hier wordt ui en tomaat aan toegevoegd. Iets pittigs sambal van kokos, chilipoeder,ui en knoflook. Curry uitgevoerd met vis en groente. Hiervoor krijgen we drumsticks. Een vrij harde groente soort waarvan je alleen de binnenkant op eet. De curry de drumsticks worden gekookt in kokosmelk ( 2e persing) met diverse kruiden en weer aardig wat zout. Na een minuut of 7 op het hout vuurtje wordt de 1e persing kokosmelk erbij gedaan. De deksel wordt van de potten gehouden en het kookvocht wordt op wat lager vuur ingekookt. We mogen nog even een kwartiertje relaxen voordat de lunch wordt opgediend. We krijgen een heerlijke lunch opgediend. We hebben smiddags rust. We lezen een boekje, tekenen en maken een wandelingetje in de omgeving. Samman komt gelukkig ook nog even het gele doosje van Lisa afleveren. Samman krijgt een fooi uit Lisa haar eigen zak. Wat een opluchting dat ze haar beugel weer heeft. Borreltijd met pringels en pinda's en een spelletje hartenjagen. Op naar het diner. Pompoen soep vooraf. Daarna noedels, rundercurry, okra en aardappels. Met als toetje gelatine pudding. ( ik krijg zo'n doorschijnend groen trillend stuk gelatine niet door mijn keel dus die heb ik aan mij voorbij laten gaan.) S avonds nog wat kaart spelletjes gespeeld.