Het wilde water

9 augustus 2016 - Kitulgala, Sri Lanka

Na een nacht zonder één moment stilte ( water blijft dag en nacht stromen) waren we al vroeg wakker. Om 8:30 zitten we al weer klaar voor het ontbijt. Om 9:30 stond er raften op het programma. De waterstand is echter nog te laag om goed te kunnen raften. Er wordt ons aangeraden om vanmiddag te raften we kunnen wel eerst gaan canoeing doen. Dat is van rotsen glijden en springen en zwemmen in het wilde water. Oké dat gaan we doen we hebben tenslotte onze zwemkleding, duikshirt en teva's/waterschoenen al aan. We rijden met de auto naar de plek waar ook de film is opgenomen the bridge of the river kwam. Hier lopen we een stukje en komen dan bij de rivier waar we gaan springen en glijden. Roos is nog wat bang maar naar de eerste glijpartij is ze niet meer te stoppen. Het glijden gaat bij mij goed maar als ik als enige nog boven sta om van een stuk rots het water in te springen beginnen mijn knietjes te knikken en moet ik eerst een hele hoge drempel over voordat ik durf te springen. Nooit was ik bang voor hoogtes maar nu heb ik er moeite mee! Gelukkig gaat de 2e sprong al iets beter maar ik ben meer van het glijden. Leuk om een keer te doen weer terug naar ons huisje waar we ons omkleden voordat we het dorpje in gaan. We hebben zowaar een bakker ontdekt. Hier kopen we wat gevulde broodjes. Lekker hoor! Menno is meer van het experimenteren en wil bij een een klein tokotje wat plaatselijke lekkernijen proeven. We gaan voor een gevulde driehoek (smaakt als Surinaamse roti) een donut ( curry oliebol) en een gewone pannenkoek. Alle broodjes bij elkaar waren we wel 300 roepie kwijt. Dat is nog een leuk lunchen. We lopen nog even de foot market in voor een toetje ( chocolade cake, door Roos uitgezocht) en wat drinken en pringels. En dan lopen we weer terug. Onderweg worden we uitgezwaaid door kleine kinderen die ons wel heel interessant vinden. We eten het toetje en doen onze natte zwemspullen weer aan voor het raften. Met 16 mensen worden we in een pickwagen vervoerd. Er liggen 2 raftboten boven ons hoofd en wij zitten op houten bankjes achterin de laadbak. Jammer dat we geen foto's kunnen maken. We worden 7 kilometer verder in het water gezet en varen via 3 Wilde stukken de rivier af terug naar onze slaapplek. Het eerste wilde stuk is wel heftig en Roos valt bijna uit de boot. Bij het volgende stuk mag Roos alvast laag in de boot zitten zodat zij er niet zomaar uit kan vallen. We glijden met de boot zo'n 2 meter naar beneden en scheppen aardig wat water. Iedereen is nat. Mart vindt het prachtig. Roos komt al een beetje bij en begint het wel steeds leuker te vinden. Het volgende heftige stuk overleven we ook allemaal we kijken nog even om naar de volgende boot en peddelen dan door naar een rustig stuk waar we lekker kunnen zwemmen dus allemaal de boot uit. Omdat we een zwemvest aan hebben blijven we heerlijk relaxed drijven en worden door de lichte stroming mee gevoerd. We gaan de boot weer in voor het laatste stuk. Beetje versnelling maar niet meer extreem. En dan opeens zijn we er weer. Wat was dat gaaf. We hangen onze natte kleren uit nemen een douche en gaan lekker de rest van de tijd relaxen. Het is tenslotte vakantie.

1. Mia Pistor:
    9 augustus 2016
    Wat hebben jullie weer veel beleefd. We kregen 4 verhalen tegelijk binnen. Wij zitten inmiddels in St. Oedenrode in het zonnetje aan de koffie en genieten van jullie reisverhalen.wat leuk om ditmee te kunnen beleven. Liefs
  2. Gemma:
    10 augustus 2016
    De ene belevenis na de andere komen binnen en het blijft spectaculair. Kunnen jullie het allemaal nog "opslaan in de koppies". Ik blijf genieten van de mooie verhalen die Esther schrijft je kan er wel een boek overschrijven van deze 3 weken. Dit nemen ze jullie niet meer af en de kids blijven dit hun leven onthouden. Gisteren (op mijn trouwdag) naar Roermond de outlet geweest wat een fijne en gezellige dag is geworden een goede afleiding zo met elkaar en veel gelachen. Hier veel plezier met Coby, Margriet en Henk vooral het jeu de boulen. Elkaar lekker in de maling nemen. Knuffel xxx