De wondere wereld van de theeplantages

9 augustus 2016 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Vandaag vertrekken we naar Nuwara Eliya een dorpje op 2000 meter hoogte. Onderweg hebben we bewolking,regen,mist en zon. Dit geeft de plantages waar we door rijden iets mysterieus. De blaadjes van de struiken hebben zoveel kleuren grond dat het in het zonlicht net lijkt of de lichte blaadjes ook licht geven. De plantages zijn, net als de wijngaarden in frankrijk, tegen de heuvels aangelegd. Het glooit met het landschap mee. Het heeft iets heel bijzonders.(zie foto's) we komen na 3 uur rijden in ons hotel omdat we alweer een tijdje gezeten hebben willen we het dorpje wel even te voet bekijken. De Engelse invloeden zijn hier duidelijk te zien. Grote hotels zien eruit als Engelse landhuizen. Er is een paardernenbaan en de enige golfbaan van Sri Lanka. Prachtig glad gemaaid gras midden door het dorp. Dus af en toe bukken voor een verdwaalde golfbal!! De lunch van gisteren is goed bevallen dus we gaan weer opzoek naar een broodjes zaak. Voor weinig kopen weer een zak vol verschillende broodjes. Het uienbroodje is hier wat pittiger dan in Nederland. Maar alles gaat schoon op. Via de bazaar lopen we weer terug naar het hotel er staan nog een bezoek aan de thee fabriek op het programma. Samman rijdt ons naar de fabriek. Wij krijgen een schort om en worden rond geleid. De pluk vrouwen hebben net hun manden geleegd. De oogst wordt nagekeken en gewogen dan gaan ze weer op pad. Wij nemen een kijkje in de fabriek. We mogen binnen geen foto's maken. We komen eerst in een ruimte waar de thee blaadjeset lucht worden gedroogd. De vrouwen plukken alleen de topjes van de struiken met 2 en als het 3e blad ook nog fris groen is 3 blaadjes. Hier blijven ze 14 uur liggen en is na afloop 45% van het vocht uit de blaadjes. Dan gaan ze de fabriek in. Hier rollen en persen ze de blaadjes en worden de blaadjes gesneden. Dan gaan ze weer in een droog oven onder hoge temperatuur wordt nu tot 97% vocht uit de blaadjes gehaald. Dit proces duurt 21 minuten. Hierna wordt er gezeefd. De grove blaadje geven lichte thee. Hoe fijner de thee hoe sterker. Hier wordt alleen pure thee gemaakt. Deze wordt in grote zakken geveild. De grote theemerken geven smaakjes aan de thee. Ieder merk heeft zijn eigen geheime recept. Als afsluiting krijgen we een kopje verse Ceylon thee, licht van kleur en smaak en je proeft ook dat de thee jong is. Samman laat ons tijdens de terugweg nog een aantal bezienswaardigheden uit de omgeving zien. Party lake, hier zoeken de Sri lankanen hun vertier. Ze kunnen hier varen, pony rijden er is een soort Kermis en er wordt gepicknickt. We rijden nog een rondje door het dorp voordat we rond 5 uur weer voor ons hotel (voor 1 nacht) worden afgeleverd. Hier even relaxen. De hoogte heeft invloed dat voelen bijna allemaal ook de slechte nachtrust van de afgelopen 2 nachten speelt op. We maken het niet laat. We eten om 19:00 uur en daarna duiken we ons bed in om de verloren uurtjes weer een beetje in te halen morgen weer een druk programma.